سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکس که در آسمان و زمین است، حتی ماهیان دریا، برای جویای دانش آمرزش می طلبند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
بشنو این نی چون حکایت می کند
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» سخت ‏ترین جریمه‏

 

 

موسى به پرستش کنندگان گوساله و آنان که نسبت به وقوع جنایت عظیمى بر ضد توحید سکوت کردند و از امر معروف و نهى از منکر باز ایستادند «1» البته به فرمان حضرت حق دستور توبه داد فَتُوبُوا

و بیان حد توبه و پذیرش آن را از جانب خالق توبه پذیر، آختن اسلحه و کشتن یکدیگر دانست‏ فَاقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ‏ که توبه از چنین گناه بزرگى و بازگشت از چنین جرم سنگینى آن هم گوساله پرستى بر ضد خدا پرستى!! جز با ریختن خون فاسد و فصد اجتماعى پذیرفته پیشگاه حق نشود.

«از نظر انقلاب درونى و پاک شدن نفوس جز تن دادن به ریخته شدن‏خون‏هاى فاسد و کشتن نفوسى که با شرک سرشته شده و یک سره از خدا برگشته چاره‏اى نیست، زیرا شرک و تقالید فاسد چون در نفوس ریشه بدواند ریشه استعداد و حرکت به سوى خیر را مى‏خشکاند.

گناهان دیگر مانند آفت‏هائى است که بر میوه و برگ و پوست درخت مى‏زند که امید تجدید حیات براى آن باقى است، ولى شرک مانند آفتى است که مغز درخت را تباه مى‏کند پس باید از بن بریده شود تا شاید از ریشه آن شاخه‏هاى سالم بروید.

در آیه شریفه به این حقیقت اشاره شده که در هر توبه‏اى به تناسب هر گناهى چیزى شرط مى‏شود که توبه جز به آن تحقق نمى‏یابد و پذیرفته نمى‏گردد و در تحقق توبه بنى‏اسرائیل قتل نفوس شرک‏زا شرط شد فَاقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ.

از نکات بسیار مهم آیه و قابل توجه اینکه اسم بارئ که از اسماى حضرت حق است دو بار آمده. بارئ در یک قول به معناى جدا کننده از نقص و عیب است، که این معنا در آیه شریفه چنین به‏کار گرفته مى‏شود:

به سوى خدائى باز گردید فَتُوبُوا إِلى‏ بارِئِکُمْ‏ که شما را پاک از عیب و نقص آفرید، و درونتان را با نور فطرت منور ساخت و از طریق عقل و نبوت به بخشى از امور هستى آگاه نمود، اکنون که از این معبود حق جدا شدید و خود را از پیشگاه رحمتش محروم نمودید و به گوساله پرستى روى کردید، و از حرکت به سوى بى‏نهایت بزرگ بازمانده و قدم به جانب بى‏نهایت کوچک نهادید و وجود باطن و فطرت سالم خود را ظرف عیب و نقص و زباله‏هاى شیطانى چون سامرى قرار دارید پس یکدیگر را با دست خودتان به قتل برسانید تا همان گونه که در سایه بارئیت حق بى‏نقص و عیب به وجود آمدید با توبه به شرط کشتن یکدیگر بى‏نقص و عیب به حضرت او باز گردید.

فَتُوبُوا إِلى‏ بارِئِکُمْ فَاقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ ذلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ عِنْدَ بارِئِکُمْ‏

توجه به این نکته مهم براى رفع هر گونه شبهه در این حکم نیز ضرورى است که خداوندى که آزاد و مختار است زندگان را پس از سرآمد اجلشان قبض روح کند و احیا و اماته فقط و فقط در سیطره و اختیار اوست، آزاد است که به خاطر مصلحت انسان و نجاتش از شرک و رهائى‏اش از عذاب ابد به افرادى فرمان دهد که افراد آلوده به شرک را بکشند که این کشتن و کشته شدن براى آنان بهتر است.

کشتار بنى‏اسرائیل به دست یکدیگر در تفاسیر و روایات به صورت‏هاى مختلف نقل شده از جمله:

1- بنى‏اسرائیل به موسى گفتند ما شنوا و مطیعیم ولى مى‏ترسیم در اجراى این حکم چون به فرزندان و خویشان خود رسیم ما را رقت قلب و مهر و محبت به طرف خویش مانع شود، از این که فرمان حق را اطاعت کنیم، خداى متعال ابرى سیاه بر آن ناحیه مسلط کرد تا فضا را غرق ظلمت و تاریکى کرد، پس تیغ‏ها از نیام بیرون کشیدند و بر یکدیگر تاختند و به کشتن مشغول شدند، پدر پسر را و برادر برادر را مى‏کشت به موسى وحى شد هر کس به هر صورتى در این کار سستى ورزد توبه او قبول نیست، از بامداد تا شبانگاه مى‏کشتند چون روز به آخر رسید و بسیارى کشته شدند موسى‏و هارون را رحمت آمد تا جائى که گریستند و دست به دعا برداشتند و گفتند: یا رب بنى‏اسرائیل، و بنى‏اسرائیل هلاک شدند یا رب بقیه‏بقیه خدایا ماندگان را به ما ببخش!! حضرت ارحم‏الراحمین دعایشان را مستجاب کرد و فرمان داد ابر تیره به کنارى رفت، چون روشنائى پدید شد هفتاد هزار نفر به قتل رسیده بودند. «2»

2- محدث بزرگ، عارف معارف فیض کاشانى نقل مى‏کند:

هنگامى که موسى از میقات به میان قوم آمد پس از خشمگین شدن و عتاب به بنى‏اسرائیل فرمود:

به سوى بارئ خود توبه کنید و براى محقق شدن آن یکدیگر را بکشید، گفتند: چگونه، گفت هر یک شمشیر یا چاقوئى بردارد و وارد بیت‏المقدس شود، زمانى که من قدم به منبر گذاشتم صورت‏هایتان را بپوشانید تا کسى شناخته نشود، آنگاه یکدیگر را بکشید، از پى این فرمان گوساله پرستان که هفتاد هزار نفر بودند در بیت‏المقدس گرد آمدند و پس از آن که موسى با آنان به نماز برخاست‏ و به منبر رفت به کشتن یکدیگر هجوم بردند تا وحى رسید به قتال خاتمه دهید که خدا توبه شما را پذیرفت، در این واقعه ده هزار نفر کشته شدند. «3»

3- در روایت است حضرت موسى به آنان فرمان داد در دو صف بایستند، آنان غسل کردند و کفن بستند و در دو صف قرار گرفتند، آنگاه‏هارون با دوازده هزار نفر از آنان که دنبال گوساله پرستى نرفته بودند در حالى که خنجرهاى تیزى در کف داشتند به آنان حمله بردند و زمانى که شمار کشته شدگان به هفتاد هزار تن رسید خداوند بقیه را عفو کرد و به کشته‏شدگان پاداش شهید عطا نمود. «4»

خیر بودن قتل نفوس در بنى‏اسرائیل‏

به طور یقین اگر مسئله توبه به شرط قتل نفوس در میان نبود، و بنى‏اسرائیل در پرستش گوساله پرستى مى‏ماندند اولًا براى ابد از رحت حق محروم مى‏شدند، و به عرصه عفو و گذشت نمى‏رسیدند و ثانیاً در دنیا به عذاب‏هاى گوناگون دنیائى دچار مى‏شدند، و ثالثاً در قیامت گرفتار عذاب ابد دوزخ مى‏گشتند و رابعاً این بت‏پرستى زشت در نسلشان ادامه پیدا مى‏کرد و به اقوام دیگر هم سرایت مى‏نمود و ممکن بود میلیاردها نفر را در بستر روزگار از فیوضات الهیه محروم نماید، ولى باز شدن در توبه از باب لطف و رحمت خدا به روى آنان به شرط قتل نفوس گوساله پرستان به دست دیگران هم براى قاتلان خیر بود و هم براى مقتولان، براى قاتلان خیر بود زیرا براى آنان کفاره گناه سکوت در برابر آن ظلم عظیم بود، یا پاداش جهاد در راه خدا را براى آنان داشت.

و براى مقتولان خیر بود زیرا اینگونه توبه که همراه با قتل بود سبب تطهیر نفوسشان از شرک، و علت عفو و گذشت خدا از آنان و از همه مهم‏تر براى آنان‏ رهائى از آتش ابدى دوزخ بود علاوه بر این که این قتل براى آنان از طرف حضرت حق شهادت محسوب شد. «5»

روى این حساب این حکم گرچه ظاهرى سخت و جانکاه داشت ولى از نظر باطن و معنى رحمت ویژه خدا و لطف خاص او بر گوساله پرستان بود و جاى هیچ اعتراضى بر آن نیست، و باید گفت همانطورى که خداى مهربان از به وجود آوردن انسان خیر انسان را مى‏خواهد، از کشتن او هم به عنوان متمم توبه خیر او را مى‏خواهد، و این فرمان سخت که اجرایش آثار بسیار پر برکتى در پى داشت آزمایشى از سوى خدا بود، چنان که فرمان، قتل اسماعیل به دست ابراهیم آزمایش بزرگ براى آن پدر و پسر بود و گرچه در ظاهر انجام نگرفت ولى ابراهیم و اسماعیل به فرموده قرآن مصمم بر اجراى آن بودند و در این زمینه بسیار طاقت فرسا عاشقانه تسلیم خواسته حق شدند و خداوند مهربان همان تصمیم قاطعانه و تسلیم عاشقانه را به منزله انجام گرفتن کشتن اسماعیل به دست ابراهیم در مناى عشق به حساب گذاشت.

یا بُنَیَّ إِنِّی أَرى‏ فِی الْمَنامِ أَنِّی أَذْبَحُکَ فَانْظُرْ ما ذا تَرى‏ قالَ یا أَبَتِ افْعَلْ ما تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِی إِنْ شاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِینَ فَلَمَّا أَسْلَما وَ تَلَّهُ لِلْجَبِینِ وَ نادَیْناهُ أَنْ یا إِبْراهِیمُ قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْیا إِنَّا کَذلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ‏ إِنَّ هذا لَهُوَ الْبَلاءُ الْمُبِینُ‏ «6»

ابراهیم گفت پسرم همانا من در خواب مى‏بینم که تو را ذبح مى‏کنم پس با تأمل بنگر رأى تو (در این مسئله که خواسته خدا است) چیست؟ گفت: پدرم آنچه را به آن مأمور شده‏اى انجام ده اگر خدا بخواهد مرا از صابران خواهى یافت.

پس هنگامى که آن دو تسلیم خواسته خدا شدند و ابراهیم جبین او را بر زمین نهاد تا ذبحش کند او را ندا دادیم اى ابراهیم خوابت را تحقق دادى و فرمان پروردگارت را اجراى کردى به راستى ما نیکوکاران را این گونه پاداش‏ مى‏دهیم (که نیت و تصمیم پاک و خالصشان و تسلیم بودنشان را نسبت به فرمان خود به جاى عمل مى‏پذیریم) به یقین این همان آزمایش روشن براى ابراهیم و اسماعیل بود.

در هر صورت باید گفت این کشته شدن براى گوساله پرستان چون به فرمان خدا و در راه رضاى او قرار داشت، براى آنان بهتر از ماندن و زندگى بر خلاف رضاى پروردگار بود، و خداى عزیز کریم‏تر از آن است که مجرم را دو بار جریمه کند یکى اعدام او و دیگر سوزاندن به آتش دوزخ! با این کشته شدن که توبه‏اى بسیار سخت است براى آنان عفو حاصل شد و پس از عفو اهل بهشت شدند و قاتلان هم به پاداش اجراى فرمان خدا رسیدند، و در این داستان قاتل و مقتول به ثواب حق نائل گشته و به رضاى دوست رسیدند.

کشف الاسرار در ذیل آیه شریفه‏ فَاقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ‏ مطلبى عرفانى به این صورت دارد:

«از روى باطن این خطاب با جوانمردان طریقت است که نفس خود را به شمشیر مجاهدت سر برگیرید تا به ما رسد

وَ الَّذِینَ جاهَدُوا فِینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا

و نگر تا نگوئى که این قتل نفس از روى مجاهدت آسان‏تر است از آن قتل که در بنى‏اسرائیل رفت، که آن قتل ایشان خودشان را یک بار بود و از آن پس همه آسانى و آرام بود، و این جوانمردان را هر ساعتى و هر لحظه قتلى است.

و عجب آن است که ایشان هر چند آسیب دهره‏ «7» بلا بیش بینند هر روز عاشق‏ترند و بر فتنه خویش چون پروانه شمع هر روز فتنه‏ترند «و به زبان حال با خداى مهربان خود گویند»

نور دلى ار چه جفت نارم دارى

تاج سرى ار چه خاکسارم دارى‏

چون دیده عزیزى ار چه خوارم دارى‏

شادم به تو گرچه سو گوارم داریچنان استى که هر ساعت به جان این عزیزان از درگاه عزت‏

برید حضرت به نعت الهام پِیغام میآرد که: اى جوانمرد آغاز این کار قتل است و آخر ناز، ظاهر هر سستى خطر است و باطن راز

«من احبنى قتلته و من قتلته فانادیته:»

آن که عاشقم باشد او را میکشم و هر کس را بکشم خودم دیه او هستم.

گر کشته دست را دیت دنیا راست‏

هر کشته عشق را دیت دیدار است‏ «8»

روح البیان بیانى لطیفتر از کشف الاسرار دارد، به نقل از تاویلات نجمید میگوید:

براى هر قومى گوسالهاى است که آن را به جاى خدا میپرستد: قومى گوساله مال و درهم و دنیا را میپرستند، و قومى گوساله شهوات را عبادت میکنند، و قومى گوساله مقام را پرستش مینمایند و قومى گوساله هواى نفس را که مبغوضترین گوسالهها نزد خدا است بندگى میکنند، خداوند به موساى قلب هر نیک بخت الهام میکند که بگوید:

اى قوم با معبود گرفتن گوساله به خود ستم ورزیدید پس به سوى بارئ خود بازگردید و توبه کنید یعنى با بریدن از ما سواى خدا به خدا رجوع کنید و این رجوع و توبه براى شما ممکن نیست مگر به قتل نفس‏ فَاقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ‏ که این قتل به کشتن هواى نفس است (هواى نفس که مجموعه خواسته‏هاى بى‏مهار و غیر منطقى و ضد حق است) هواست که حیات نفس دیو صفت است، به سبب هواست که فرعون ادعاى ربوبیت کرد، و بنى‏اسرائیل گوساله دست‏ساز سامرى را پرستیدند، و ابلیس از سجده بر آدم که فرمان خدا بود امتناع نمود و تکبرشان داد، بازگشت به خدا کنید با یارى خواستن بر قتل نفس که نهى آن از هواست، با یارى و کمک خدا نفس را بکشید، کشتن فرد در ظاهر براى همه کس چه مؤمن چه کافر آسان است، ولى قتل نفس در باطن و در عرصه معنویت کارى مشکل است که جز براى خواص از بندگان حق به شمشیر صدق و به نصرت حق میسر نیست، لذا مرتبه صدیقین که هواى نفس را از میان برداشته و با کشتن نفس حیوانى به نفس انسانى و نفس مطمئنه رسیده‏اند از مرتبه شهدا بالاتر قرار داده‏اند.

این پیامبر عظیم الشأن اسلام است که چون از غزوه‏اى برگشت فرمود:

«رجعنا من الجهاد الاصغر الى الجهاد الاکبر:» «9»

از جهاد کوچک‏تر به سوى جهاد بزرگ‏تر بازگشتیم‏

این قتل نفس که در حقیقت خاموش کردن شعله خطرناک و بنیان برانداز هواست به شمشیر صدق براى شما بهتر است زیرا به هر قتلى رفعت و درجه‏اى براى شما نزد خالق شماست و این شما هستید که با این کار به خدا تقرب پیدا مى‏کنید و او هم با توفیق دادن به شما براى توبه و رحمت بر شما به شما نزدیک مى‏شود.

چنان که فرموده:

«من تقرب الى شبراً تقربت الیه ذراعاً:» «10»

کسى که یک وجب به من نزدیک گردد من یک ذراع به او نزدیک مى‏شوم‏ «11»

پرتوى از قرآن از هر دو تفسیر گذشته استوارتر مطلب را توضیح داده: در ذیل آیه آورده: قاضى بیضاوى مى‏گوید: کمال توبه شما با از میان بردن و قطع شهوات‏ (نابجاست) چنان که گفته شده: کسى که نفس خود را معذب ندارد به نعمتش نرساند، و کسى که آن را نکشد زنده‏اش نمى‏گرداند.

عرفان پیشگان به حسب روشى که دارند اینگونه آیات را به عوالم معنوى و قواى نفسانى تفسیر یا تأویل مى‏نمایند، این آیات صریح، با نظرى که به هدایت عمومى دارد شایسته چنین تفسیرها بلکه تاویل‏ها نیست، گرچه تطبیق آیات بر قواى نفسانى که ظواهر طبیعى صورتى و مظهرى از آن است از قدرت و بلاغت قرآن بدور نیست ظهور موسى مانند عقل الهى فطرى است که با الهام و تأیید است خداوندى در کشور نفس طلوع نموده تا قوا و عواطف انسانى را از حکومت مستبد فرعون غضب و شهوت آزاد گرداند.

دیو غضب و شهوت، قواى منفعله نفس را در برابر دعوت عقل بسیج مى‏نماید و به حکم آیات توحیدى که عقل مى‏نمایاند تسلیم نمى‏گردد، نیروهاى حق‏جو به رهبرى عقل از کنار طوفانى‏هاى وهم و هواها و انگیزش آرزوها و وحشت‏ها مى‏گذرد و به ساحل امن سرپرستى عقل مى‏رسد.

مبادى شرانگیز و قواى مدافع آن محکوم و مغروق مى‏شوند، همان قواى پیرو عقل هم گاه بیگاه به یاد تن پرورى‏ها و لذات از هم قدمى کامل با عقل پیشرو سستى مى‏کنند و به عقب برمى‏گردند.

عقل ایمانى براى اتصال به مبدء اعلى و گرفتن دستور، از سرپرستى نفسیات و تدبیر قواى آن، چندى منصرف مى‏شود، مبدء و هم قوا را به میل طبیعى پرستش گوساله طلائى که مظهر شکم خوراکى و مال پرستى است مى‏کشاند و از عبادت و توجه به پرودگار غافل مى‏سازد، عقل کامل و مجهز به قوانین پس از چهل شبانه روز یا چهل سال براى نجات نفسیات برمى‏گردد این همان سیر من‏ الحق و الى‏الخلق است، اولین دستورش توبه و بازگشت و کشتن هواهاى نفسانى و از میان بردن جنبش‏هاى آن است. «12»

 

پی نوشت ها:

 

______________________________

(1)- ابوالفتوح ج 1، ص 195.

(2)- ابوالفتوح رازى ج 1، ص 194.

(3)- تفسیر صافى ج 1، 133.

(4)- نورالثقلین ج 1، ص 68. حدیث 201- مجمع‏البیان ج 1، ص 218.

(5)- نورالثقلین ج 1، ص 68. حدیث 201- مجمع‏البیان ج 1، ص 218.

(6)- صافات 102- 106.

(7)- دهره: شمشیر دو دم کوچک یا داس تیز

(8)- کشف الاسرار ج 1 ص 197

(9)- فیض القدیر ج 3 ص 109.

(10)- بخارى باب توحید ح 6970.

(11)- روح البیان ج 1 ص 180.

(12)- پرتوى از قرآن 159



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید عبدلی ( یکشنبه 94/6/8 :: ساعت 11:37 صبح )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

مرنجان و مرنج
عزاداری از سنت های پیامبر اکرم (ص) است
سعادت ابدی در گرو اشک و عزاداری بر سیدالشهدا علیه السلام
سبک زندگی قرآنی امام حسین (علیه السلام)
یاران امام حسین (ع) الگوی یاران امام مهدی (عج)
آیا شیطان به دست حضرت مهدی علیه السلام کشته خواهد شد؟
ارزش اشک و عزا بر مصائب اهل بیت علیهم السلام
پیوستگان و رهاکنندگان امام حسین علیه السلام
امام حسین علیه السلام در آیینه زیارت
پیروان مسیح بر قوم یهود تا روز قیامت برترند!
نگاهی به شخصیت جهانی امام حسین «علیه السلام»
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 137
>> بازدید دیروز: 1052
>> مجموع بازدیدها: 1358729
» درباره من

بشنو این نی چون حکایت می کند

» فهرست موضوعی یادداشت ها
دینی و مذهبی[871] . عشق[360] . آشنایی با عرفا[116] . جدایی از فرهنگ[114] . موسیقی[66] . داستانک[2] . موعود . واژگان کلیدی: بیت المال . صحابی . عدالت . جزیه . جنایات جنگ . حقوق بشردوستانه . حکومت . خراج . علی علیه‏السلام . لبنان . مالیات . مصرف . مقاله . منّ و فداء . ادیان . اسرای جنگی . اعلان جنگ . انصاری . ایران . تقریب مذاهب . جابر .
» آرشیو مطالب
نوشته های شهریور85
نوشته های مهر 85
نوشته زمستان85
نوشته های بهار 86
نوشته های تابستان 86
نوشته های پاییز 86
نوشته های زمستان 86
نوشته های بهار87
نوشته های تابستان 87
نوشته های پاییز 87
نوشته های زمستان87
نوشته های بهار88
نوشته های پاییز88
متفرقه
نوشته های بهار89
نوشته های تابستان 89
مرداد 1389
نوشته های شهریور 89
نوشته های مهر 89
آبان 89
آذر 89
نوشته های دی 89
نوشته های بهمن 89
نوشته های اسفند 89
نوشته های اردیبهشت 90
نوشته های خرداد90
نوشته های تیر 90
نوشته های مرداد90
نوشته های شهریور90
نوشته های مهر 90
نوشته های تیر 90
نوشته های مرداد 90
نوشته های مهر 90
نوشته های آبان 90
نوشته های آذر 90
نوشته های دی 90
نوشته های بهمن 90
نوشته های اسفند90
نوشته های فروردین 91
نوشته های اردیبهشت91
نوشته های خرداد91
نوشته های تیرماه 91
نوشته های مرداد ماه 91
نوشته های شهریور ماه91
نوشته های مهر91
نوشته های آبان 91
نوشته های آذرماه91
نوشته های دی ماه 91
نوشته های بهمن ماه91
نوشته های بهار92
نوشته های تیر92
نوشته های مرداد92
نوشته های شهریور92
نوشته های مهر92
نوشته های آبان92
نوشته های آذر92
نوشته های دی ماه92
نوشته های بهمن ماه92
نوشته های فروردین ماه 93
نوشته های اردیبهشت ماه 93
نوشته های خردادماه 93
نوشته های تیر ماه 93
نوشته های مرداد ماه 93
نوشته های شهریورماه93
نوشته های مهرماه 93
نوشته های آبان ماه 93
نوشته های آذرماه 93
نوشته های دیماه 93
نوشته های بهمن ماه 93
نوشته های اسفند ماه 93
نوشته های فروردین ماه 94
نوشته های اردیبهشت ماه94
نوشته های خرداد ماه 94
نوشته های تیرماه 94
نوشته های مرداد ماه 94
نوشته های شهریورماه94
نوشته های مهرماه94
نوشته های آبان ماه94

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
کنج دل🩶
همراه با چهارده معصوم (علیهم السلام )ویاران-پارسی بلاگ
پیام شهید -وبگاه شهید سید علی سعادت میرقدیم
دانشجو
(( همیشه با تو ))
بر بلندای کوه بیل
گل رازقی
نقاشخونه
قعله
hamidsportcars
ir-software
آشفته حال
بوستــــــان ادب و عرفــان قـــــــرآن
سرباز ولایت
مهندس محی الدین اله دادی
گل باغ آشنایی
...عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
وبلاگ عقل وعاقل شمارادعوت میکند(بخوانیدوبحث کنیدانگاه قبول کنید)
بهارانه
*تنهایی من*
بلوچستان
تیشرت و شلوارک لاغری
اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی
کشکول
قدم بر چشم
سه ثانیه سکوت
نگارستان خیال
گنجدونی
بهارانه
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
نگاهی نو به مشاوره
طب سنتی@
سرچشمـــه فضیـلـــت ها ؛ امـــام مهــدی علیــه السلام
اکبر پایندان
Mystery
ermia............
پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ...
اسیرعشق
چشمـــه ســـار رحمــت
||*^ــــ^*|| diafeh ||*^ــــ^ *||
کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب
جلال حاتمی - حسابداری و حسابرسی
بهانه
صراط مستقیم
تــپــش ِ یکــ رویا
ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی
سلحشوران
گیاه پزشکی 92
مقبلی جیرفتی
تنهایی افتاب
طراوت باران
تنهایی......!!!!!!
تنهای93
سارا احمدی
فروشگاه جهیزیه و لوازم آشپزخانه فدک1
.: شهر عشق :.
تا شقایق هست زندگی اجبار است .
ماتاآخرایستاده ایم
هدهد
گیسو کمند
.-~·*’?¨¯`·¸ دوازده امام طزرجان¸·`¯¨?’*·~-.
صحبت دل ودیده
دانلود فایل های فارسی
محقق دانشگاه
ارمغان تنهایی
* مالک *
******ali pishtaz******
فرشته پاک دل
شهیدباکری میاندوآب
محمدمبین احسانی نیا
کوثر ولایت
سرزمین رویا
دل نوشته
فرمانده آسمانی من
ایران
یاس دانلود
من.تو.خدا
محمدرضا جعفربگلو
سه قدم مانده به....
راز نوشته بی نشانه
یامهدی
#*ReZa GhOcCh AnN eJhAd*#(گوچـی جـــون )
امام خمینی(ره)وجوان امروز
فیلم و مردم
پیکو پیکس | منبع عکس
پلاک صفر
قـــ❤ــلـــــب هـــــای آبـــــی انــ❤ـــاری
اسیرعشق
دل پرخاطره
* عاشقانه ای برای تو *
farajbabaii
ارواحنا فداک یا زینب
مشکات نور الله
دار funny....
mystery
انجام پروژه های دانشجویی برای دانشجویان کنترل
گل یا پوچ؟2
پسران علوی - دختران فاطمی
تلخی روزگار....
اصلاحات
گل خشک
نت سرای الماس
دنیا
دل پر خاطره
عمو همه چی دان
هرکس منتظر است...
سلام محب برمحبان حسین (ع)
ادامس خسته من elahe
دهکده کوچک ما
love
تقدیم به کسی که باور نکرد دوستش دارم
گروه اینترنتی جرقه داتکو
مدوزیبایی
من،منم.من مثل هیچکس نیستم
Tarranome Ziba
پاتوق دختر و پسرای ایرونی
اسرا
راه زنده،راه عشق
وبلاگ رسمی محسن نصیری(هامون)(شاعر و نویسنده)
وب سایت شخصی یاسین گمرکی
حسام الدین شفیعیان
عکسهای سریال افسانه دونگ یی
ܓ✿ دنـیــــاﮮ مـــــــن
Hunter
حسام الدین شفیعیان
دهکده علم و فناوری
اسیرعشق
دختر باحال
*دلم برای چمران تنگ شده.*
♥تاریکی♡
به یادتم
باز باران با محرم
تنهایی ..............
دوستانه
هرچه می خواهد دل تنگم میذارم
زندگی
نیلوفر مرداب
فقط طنزوخنده
تینا!!!!
شیاطین سرخ
my love#me
سرزمین خنگا
احکام تقلید
•.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.•
فوتسال بخش جنت (جنت شهر )
حقیقت صراط
...دیگه حسی نمونده
زیر اسمان غربت
شهید علی محسنی وطن
سکوت(فریاد)
عاشقانه ها
خودمو خدا تنها
دانستنی های جالب
ermia............
حجاب ایرانی
عرفان وادب
دل خسته
عاشقانه های من ومحمد
هر چه میخواهد دله تنگت بگو . . .
sharareh atashin
mehrabani
khoshbakhti
______>>>>_____همیشگی هااا____»»»»»_____>>>>
دخترونه
قلبی خسته ازتپیدن
عشـ۩ـق یـ۩ـعنی یـ۩ـه پــ۩ـلاک......
تینا
مذهب عشق
مناجات با عشق
داستان زندگی من
دهاتی
دکتر علی حاجی ستوده
عاشق فوتبال
کشکول
حاج آقا مسئلةٌ
صدا آشنا
کد بانوی ایرانی
اموزش . ترفند . مقاله . نرم افزار
« یا مهدی ادرکنی »
وبلاگ تخصصی کامپیوتر - شبکه - نرم افزار
::::: نـو ر و ز :::::
توکای شهر خاموش

.: اخـبـار فـنـاوری .:
Biology Home
شــــــــــــــهــــدای هــــــــــــــســـتــه ایـــــــــــــ
مثبت گرا
تک آندروید
امروز
دانستنی / سرگرمی / دانلود
°°FoReVEr••
مطلع الفجر
سنگر بندگی
تعصبی ام به نام علی .ع.
تنهایی.......
دلـــــــشــــــــکســـــته
عاشقانه
nilo
هر چی هر چی
vida
دلمه پیچ, دستگاه دلمه پیچ Dolmer
هسته گیر آلبالو
آرایشگری و زیبایی و بهداشت پوست
عکس های جالب و متحرک
مرکز استثنایی متوسطه حرفه ای تلاشگران بیرجند
دیجی بازار
نمونه سوالات متوسطه و پیش دانشگاهی و کارشناسی ارشد
bakhtiyari20
زنگ تفریح
گلچین اینترنتی
روستای اصفهانکلاته
پایه عکاسی مونوپاد و ریموت شاتر بلوتوث
سرور
عاطفانه
سلام
بخور زار
اشک شور
منتظران

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان





































































































» وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
» طراح قالب